Delaware consulting heeft optimaal printen in de vingers

Delaware Badge

Delaware consulting heeft optimaal printen in de vingers

Delaware consulting heeft optimaal printen in de vingers

De integratie op de negen bizhub MFP’s van een uitgekiende follow-me functie met biometrische authenticatie via de vinger zorgt ervoor dat de consultants van Delaware Consulting in alle confidentialiteit precies die documenten kunnen uitprinten wanneer en waar ze die nodig hebben.


In het elegante Kortrijkse hoofdkwartier dat IT-dienstverlener Delaware Consulting sinds eind 2011 betrekt, gebruikt men graag felle kleuren. Dat wijst op uitgesproken meningen en vaste keuzes. Onder het motto “je vinger heb je altijd bij” koos CIO Steven Fleurent voor een biometrische authenticatie via de vinger van alle medewerkers in de Belgische vestigingen (Antwerpen, Kortrijk en Waver). Dat zorgde voor een veel grotere efficiëntie en voor een zekerder gevoel van security. “Het vermijdt ook heel wat gedoe bij aanwerving of vertrek van medewerkers: een aanpassing van de Active Directory op de server volstaat om fysieke toegangsrechten te regelen. Geen discussies meer rond badges of codes die gewijzigd moeten worden.” Vermits de toegang tot de MFPinfrastructuur dezelfde vingerherkenning gebruikt, is ook het output-aspect van het interne documentbeheer onder controle.


In het elegante Kortrijkse hoofdkwartier dat IT-dienstverlener Delaware Consulting sinds eind 2011 betrekt, gebruikt men graag felle kleuren. Dat wijst op uitgesproken meningen en vaste keuzes. Onder het motto “je vinger heb je altijd bij” koos CIO Steven Fleurent voor een biometrische authenticatie via de vinger van alle medewerkers in de Belgische vestigingen (Antwerpen, Kortrijk en Waver). Dat zorgde voor een veel grotere efficiëntie en voor een zekerder gevoel van security. “Het vermijdt ook heel wat gedoe bij aanwerving of vertrek van medewerkers: een aanpassing van de Active Directory op de server volstaat om fysieke toegangsrechten te regelen. Geen discussies meer rond badges of codes die gewijzigd moeten worden.” Vermits de toegang tot de MFPinfrastructuur dezelfde vingerherkenning gebruikt, is ook het output-aspect van het interne documentbeheer onder controle.


Meegroeien met de klanten

De snelle groei van Delaware Consulting – begin september dit jaar werden opnieuw ruim 35 medewerkers toegevoegd aan de 720 koppen die de IT-dienstverlener al telt – is mee het gevolg van de visie van de vennoten dat ze willen meegroeien met hun klanten. Zo komt het dat de organisatie via haar vestigingen in Nederland, Luxemburg, Frankrijk, China, Singapore en de VS haar klanten ondersteunt met geavanceerde oplossingen en diensten gebaseerd op Microsoft, SAP, Sitecore en OpenText technologie. In 2011 stelde CIO Fleurent vast dat het print- en kopieerpark in de Belgische vestigingen was uitgegroeid tot een versnippering van meestal oude printers, afkomstig van diverse leveranciers. “Standaardisering was ver zoek en opvolging en onderhoud hadden heel wat voeten in de aarde. Zoals verwacht bleek bij de medewerkers initieel wat weerstand te bestaan tegen centralisatie van de printers.”


Beheer van op afstand van MFP’s

De verhuizing in het laatste kwartaal van 2011 bleek het geschikte moment om de stap toch te zetten. Konica Minolta installeerde voor zijn 450 medewerkers in België een genetwerkt MFP-park van negen bizhub multifunctionele toestellen, met een printsnelheid van 28 tot 45 clicks per minuut op A4-formaat en de helft van die snelheid op A3-formaat. Ze staan optimaal ingeplant, verspreid over de vestigingen in Kortrijk, Antwerpen en Waver. Twee toestellen aan de recepties in Kortrijk en Antwerpen zijn uitgerust met afwerkingsmodules voor nieten en aanmaken van rapporten. Het park wordt beheerd van op afstand door Konica Minolta, die de notificaties ontvangt met betrekking tot onderhoud en aanvullingen van verbruiksmaterialen. “We hebben er hoegenaamd geen opvolging aan”, erkent Steven Fleurent. “We zien dat er geregeld materiaal wordt toegeleverd. De poetsploeg zorgt voor de nodige aanvullingen, ook inzake papier. En omdat printen maar gebeurt bij authenticatie aan de printer, slingeren er nooit nog gedrukte documenten onbewaakt rond.”


Een optimale en veilige printinfrastructuur

Steven Fleurent zocht na de verhuizing een partner die zijn printinfrastructuur kon optimaliseren én aansluiten op het ingevoerde biometrische authenticatiemodel via de vinger. “Al snel bleek in de concrete gesprekken dat alleen Konica Minolta ervaring ter zake kon voorleggen. Zij hadden een eigen biometrische authenticatieoplossing via de ingeraders (finger vein), maar ze waren meteen bereid om te integreren met de oplossing van onze leverancier. Die integratie verliep van hun kant ook vlekkeloos.” De oplossing bij Delaware Consulting berust op het Optimized Print Services™ (OPS) model van Konica Minolta, dat vertrok van accurate feiten en cijfers rond documentbeheer en naast preventieve onderhoudsverwittigingen ook tellerstanden en consumptie van verbruiksmaterialen beheert. “Konica Minolta benadert de printproblematiek veel meer vanuit een IT-standpunt”, vindt Steven Fleurent. “Dat brengt met zich dat typische IT-aspecten zoals gegevensbeveiliging ook ingebed kunnen



worden in onze algemene security-benadering. Followme printen werkt met onze biometrische authenticatie en sluit daarmee naadloos aan bij onze visie over confidentialiteit van documenten.” In de praktijk voert een consultant zijn printopdracht in naar een virtuele kleur- of zwartwitwachtlijst in Kortrijk, Antwerpen of Waver. Nadat hij zijn vingerscan heeft uitgevoerd bij om het even welke bizhub MFP krijgt hij toegang tot zijn printlijst of kan hij scannen naar zijn box. Hij kan een printopdracht geven in Kortrijk en die later uitvoeren in Antwerpen. “We moedigen dat echter niet aan, omdat de documenten op dat moment te veel bandbreedte innemen op ons WAN-netwerk”, onderstreept Steven Fleurent


Vlotte oplevering

“Konica Minolta stelde ons met haar aanpak al tijdens de selectieprocedure gerust. We wilden niet het risico lopen dat we met een partner in zee moesten die inzake biometrische authenticatie geen ervaring had en iets ‘op maat’ zou ontwikkelen. Bij Konica Minolta vonden we de IT-kennis die we nodig hadden: vanuit de kennis met hun eigen finger vein authenticatie konden ze ons een betrouwbare en vlotte integratie met onze oplossing aanbieden. Overigens verliep de hele installatieprocedure veel sneller en vlotter dan we verhoopt hadden. De oplevering gebeurde zoals afgesproken – in nauwelijks één week was de klus geklaard. Dat is wat wij bedoelen met ‘combining strengths, delivering solutions’!”