Wat u moet weten over de licentiewijzigingen van Microsoft

| 13 december 2021

Wat u moet weten over de licentiewijzigingen van Microsoft

Vanaf 2022 zien de licenties van Microsoft voor het Cloud Solution Provider programma (CSP) er heel anders uit.


Dat komt omdat ze opgenomen worden in Microsoft New Commerce Experience (NCE). De wijzigingen die vanaf januari ingaan, gelden voor alle Microsoft 365-, Power Platform- en Windows 365-abonnementen. Ontdek alvast wat er precies verandert.

Welke wijzigingen mag u verwachten?

Microsoft kiest met New Commerce Experience voor een nieuw verkoopmodel en wil de huidige abonnementen erop aanpassen. Wat niet verandert, zijn de software en functionaliteiten. De omschakeling heeft wél impact op de aankoop en het gebruik van de abonnementen. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:
 
  • Vanaf 1 januari 2022 heeft u de keuze om via de New Commerce Experience jaar- of maandelijkse abonnementen aan te kopen. Kiest u voor het jaarabonnement, dan kunt u dat maandelijks of jaarlijks betalen met een voorafbetaling. 
  • Belangrijk om rekening mee te houden is de prijsstijging vanaf 1 maart 2022 voor enkele basisabonnementen, zoals Microsoft 365 Business Basic & Premium; Microsoft 365 E3 en Office 365 E1, E3 en E5.
  • Sluit u vóór 1 maart 2022 een jaarlijks abonnement af? Dan kunt u de prijsstijgingen met één jaar uitstellen, omdat de prijs van een jaarlijks abonnement gedurende de abonnementsperiode vastligt. 
  • Gaat u voor een maandelijks abonnement? Dan heeft u meer flexibiliteit. Zo kunt u maandelijks uw abonnement downgraden of stopzetten, of het aantal licenties verminderen. Bij een jaarlijks abonnement kan dit alleen op de verjaardag. Hou er wel rekening mee dat de maandelijkse abonnementen vanaf 1 maart 2022 20% duurder worden dan de jaarlijkse abonnementen.
  • Zet u een abonnement binnen 72 uur stop, dan krijgt u een pro rata terugbetaling. Na 72 uur moet u het abonnement voor de hele termijn betalen.
  • Vanaf 1 juni 2022 zijn nieuwe abonnementen alleen nog maar te koop via de New Commerce Experience.
 

Hoe maakt u nu de beste keuze?

Bent u er niet van overtuigd dat uw huidige licenties nog de beste keuze zijn voor uw bedrijf? Of heeft u nog vragen over wanneer u het best bepaalde stappen neemt als gevolg van deze wijzigingen? Konica Minolta geeft met plezier het nodige advies voor de beste abonnementskeuze. We nemen samen uw huidige licenties onder de loep en bekijken de verschillende mogelijkheden. 

Worden uw licenties momenteel al via ons of onze IT-partner Aurelium geregeld? Dan mag u de komende weken of maanden een mailtje of telefoontje verwachten, om samen de beste keuze te bepalen. Nog geen klant, maar bent u op zoek naar een IT-partner om u te begeleiden bij de aankoop van licenties? Maak dan snel een afspraak met ons om de verschillende mogelijkheden te bekijken. 
 
 

Blog

Blog

Cloudservices gemakkelijker, veiliger en betaalbaarder maken voor elke organisatie

We hebben allemaal ervaring met cloudservices: van bankieren en online winkelen tot streaming van entertainment en het alomtegenwoordige gebruik van dataopslag en de bijbehorende services die ons in het dagelijks leven helpen. De cloud is net zo...