Onderzoek van Konica Minolta onthult de impact van Covid-19 op kleine en middelgrote ondernemingen

| 16 augustus 2021

Onderzoek van Konica Minolta en Keypoint Intelligence naar pijnpunten in IT- en bedrijfsactiviteiten toont aan hoe groot de uitdagingen zijn voor de veiligheid en werken vanuit huis tijdens de pandemie

De Covid-19-pandemie heeft de pijnpunten van kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) rond beveiliging en gegevensbescherming verergerd. 48% noemde beveiliging en gegevensbescherming als hun eerste IT-uitdagingen. 37% van de bedrijven zei dat hun medewerkers te maken hadden met virus-, malware- of beveiligingsdreigingen als gevolg van omstandigheden die tijdens de pandemie werden opgelegd. Als gevolg van deze beveiligingsproblemen heeft 47% van de bedrijven IT-beveiligingssoftware of -services aangeschaft of geüpgraded. De bevindingen werden onthuld door nieuw onderzoek genaamd 'Top SMB IT Pain Points & Solutions', dat is opgezet namens Konica Minolta. Het onderzocht 550 IT-besluitvormers in KMO's in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Tsjechië om hun belangrijkste uitdagingen en knelpunten met betrekking tot technologie te identificeren.


KMO's stuitten op aanzienlijke uitdagingen in hun pogingen om werk op afstand mogelijk te maken in het kielzog van de pandemie: 38% van de IT-besluitvormers beschouwde het beheren van werken op afstand bijvoorbeeld als moeilijk of zeer moeilijk. Voor bijna de helft van de KMO's (49 procent) was het gebrek aan noodzakelijke hardware of software voor medewerkers een probleem bij thuiswerken. Op dezelfde manier heeft 44% van de IT-besluitvormers het onderhoud van IT-hardware of -software van thuiswerkers als een uitdaging aangemerkt. "Als een waarschijnlijk gevolg hiervan investeerde 33 procent in beheerde IT-services vanwege Covid-19," vat Olaf Lorenz samen, Senior General Manager Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe.
 
Wat betreft de dagelijkse activiteiten bood thuiswerken ook specifieke uitdagingen met betrekking tot teamcommunicatie en het openen van en samenwerken aan bestanden: 51% van de respondenten gaf aan dat communicatie met managers of andere medewerkers een uitdaging is voor de bedrijfsvoering als gevolg de werksituatie van thuiswerkers. Ondertussen gaf 37% aan dat het vinden van bestanden een IT-uitdaging was bij het thuiswerken, terwijl 30% de samenwerking bij digitale documenten noemde als een uitdaging voor de bedrijfsvoering als gevolg van het feit dat medewerkers op afstand werken. "Uit deze bevindingen blijkt duidelijk waarom 35 procent van de KMO's heeft geïnvesteerd in applicaties voor het delen van documenten en samenwerken met documenten als gevolg van de pandemie," concludeert Olaf Lorenz.

De uitdaging van het werken op afstand stimuleert digitalisatie

Andere technologieën zagen ook een toegenomen gebruik: 45% heeft bijvoorbeeld cloudgegevensopslag verworven of geüpgraded als gevolg van Covid-19. "De uitdaging van het werken op afstand heeft in het algemeen zeker de inspanningen voor digitalisering gestimuleerd. Bij 65 procent van de organisaties zeiden besluitvormers dat de druk van de pandemie hun traject naar meer digitalisering heeft versneld," voegt Olaf Lorenz toe. Een vaak voorkomende manier om dit te bereiken is het digitaliseren van documenten.  Dit is waarschijnlijk de reden dat 56% van de organisaties scaninitiatieven noemde als drijfveren voor meer digitalisering, die door Covid-19 werden aangespoord. Tegen deze achtergrond is het niettemin opmerkelijk dat veel MKB's nog steeds sterk afhankelijk zijn van papieren processen, waarbij 42 procent van de zakelijke inhoud nog steeds op papier staat. 49% van de organisaties noemde privacy- en veiligheidskwesties als de belangrijkste reden om papier te blijven gebruiken.

Whitepaper met gedetailleerde resultaten beschikbaar

De whitepaper met diepgaande resultaten en verdere bevindingen is verkrijgbaar bij Konica Minolta en Keypoint Intelligence.

Klik hier voor meer informatie

De impact van COVID-19 op MKB's

U kunt de infographic van de resultaten van de enquête hier bekijken.

Klik hier voor meer informatie

Methodologie
‘Het onderzoek naar de knelpunten in de IT- en bedrijfsactiviteiten van KMO's werd uitgevoerd van februari tot en met maart 2021, in samenwerking met Keypoint Intelligence. Het omvatte 550 kleine en middelgrote bedrijven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Tsjechië. De respondenten waren werkzaam in de professionele dienstverlening, gezondheidszorg, productie, horeca, vrijetijdsindustrie en de vastgoedsector. Elk van de organisaties heeft 50-250 medewerkers. Respondenten omvatten zowel medewerkers met IT-functies als medewerkers met andere functies binnen hun organisatie.

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

Schrijf u in voor onze webinars

Schrijf u in voor onze webinars