Print is mijn business

Zorg dat u drupa, 's werelds grootste beurs voor printtechnologieën, niet mist

In 2024 komt de internationale printindustrie bijeen op drupa in Düsseldorf (Duitsland). Lees nu meer over de hoogtepunten van deze vakbeurs.

07.12.2023
4 minuten 4 minuten
Thema's:
Inhoudstafel
drupa staat voor inspiratie, innovatie, kennisoverdracht op hoog niveau en intensief netwerken. Onder het motto 'wij creëren de toekomst' houdt dit onmisbare evenement van de printbranche zich bezig met onderwerpen als 'think digital', 'intelligence', 'Automation', 'connectivity' en 'platform economy'. Kom van 28 mei tot 7 juni 2024 bij ons langs, wanneer toonaangevende leveranciers en topbesluitvormers elkaar ontmoeten in Düsseldorf.

Na een pauze van acht jaar als gevolg van de pandemie is 2024 eindelijk weer een drupa-jaar! Het belangrijkste evenement voor printtechnologieën is ingesteld op grote veranderingen in de markt. Bedrijven zoals Konica Minolta bezinnen zich op een nieuwe aanpak om te profiteren van de mogelijkheden voor experimentele ervaring en nieuwe vormen van creativiteit met de hoogste prestaties. Ervaar tijdens deze vakbeurs hoe bestaande grenzen verschuiven en nieuwe printmogelijkheden ontstaan.

Welke aandachtspunten kunnen bezoekers verwachten op drupa 2024? 

Alleen drukkerijen die op de hoogte blijven van technologische trends en innovaties, kunnen nieuwe mogelijkheden aanboren en benutten. Tijdens drupa laten de grote spelers van de branche zien in welke richting de toekomst van de drukkerij zich beweegt.

Digitalisering is het allerbelangrijkste 

Digitaal printen blijft een stuwende kracht in commerciële en industriële applicaties. Dit geldt met name omdat de looptijd van printopdrachten blijft afnemen en de vereisten voor duurzame productie strikter worden. Digitalisering - een van de hoofdthema's van drupa - is een centraal thema voor 2024. Het maakt volledig nieuwe processen en applicaties in de print- en verpakkingsindustrie mogelijk en opent de weg naar industrie-5.0.

Deze trend combineert schaalbaarheid, betrouwbaarheid van de capaciteit, duurzaamheid en intelligente fabrieksautomatisering, terwijl tegelijkertijd de nadruk ligt op mensen. Schaalbaarheid van het printvolume wordt op twee manieren bereikt: op de korte termijn door outsourcing en op de lange termijn door digitalisering en automatisering van productiehardware en -software.  

Kunstmatige intelligentie, platformeconomie en openstaan voor nieuwe productoplossingen op het gebied van industriële toepassingen spelen hierbij een sleutelrol. Een ander belangrijk onderwerp op drupa 2024 is de toenemende trend richting personalisatie. 

Naast digitalisering staat duurzaamheid hoog op de agenda van deze handelsbeurs. Onderwerpen als circulaire economie, energie-efficiëntie en het behoud van hulpbronnen zijn sleutelfactoren voor de hele industrie. Milieuvriendelijke en ethische inkooppraktijken krijgen steeds meer prioriteit voor klanten. Printerproducenten en drukkerijen kunnen daarom een verschil maken door duurzame productopties met een kleinere CO2-voetafdruk, en door duurzame en ecologische producten en diensten aan te bieden. Digitale oplossingen zijn vaak de drijvende kracht achter duurzame producten, diensten en processen.
 

Andere trends voor de toekomst 

drupa is niet alleen populair als wereldwijd platform voor de printbranche, maar richt zich ook op relevante en visionaire onderwerpen en best practices in de speciale forums. Hier genereren exposanten nieuwe zakelijke kansen met hun innovaties, ideeën en concepten. Voor Konica Minolta ligt de focus op de volgende trends en innovatieve technologieën: 
 
E-commerce blijft op een groeikoers: Doordat de groei van e-commerce naar verwachting zal aanhouden, moeten drukkers een naadloze online ervaring bieden die offline kanalen integreert. Klanten verwachten tegenwoordig een persoonlijke ervaring en een soepele overgang tussen online en
persoonlijk. 

Personalisatie: Drukkers moeten investeren in geavanceerde technologieën en gegevensanalyse voor een persoonlijke winkelervaring. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit persoonlijke aanbevelingen, gerichte marketingcampagnes en op maat gemaakte promoties om de loyaliteit en klantenbinding te vergroten. 

AI, automatisering en toeleveringsketens: Het loont om kunstmatige intelligentie (AI) en automatiseringstechnologieën te gebruiken om de bedrijfsvoering te optimaliseren en de efficiëntie te verhogen. Bij 3D-printen gebruiken veel bedrijven AI al om hun workflows te optimaliseren, defecten te voorspellen, de kwaliteit te verbeteren en het printproces te automatiseren. Daarnaast helpen AI-gestuurde chatbots de klantenservice, geautomatiseerd voorraadbeheer en vraagprognoses. Om de toeleveringsketen te optimaliseren, kan RFID realtime gegevens over voorraadniveaus leveren, de nauwkeurigheid van voorraadtelling verbeteren en efficiënte bevoorradingsprocessen mogelijk maken.

AR en VR - de toekomst van productieprinten: Augmented en virtual reality zijn met hun fascinerende mogelijkheden langzaamaan deel geworden van de drukkerijsector en inmiddels hard op weg om standaardtools te worden. Ze bieden meeslepende productvisualisaties en interactieve ervaringen die het product illustreren tijdens beraadslagingen en aankoopbeslissingen stimuleren. 

Gegevensbeveiliging en privacy: Het beschermen van klantgegevens en het naleven van gegevensvoorschriften zijn essentieel. Sterke beveiligingsmaatregelen en transparante gegevenspraktijken zijn essentieel om het vertrouwen van uw klanten te winnen en te behouden. 

Integratie van opkomende technologieën: Houd een oogje op innovatieve oplossingen zoals blockchain, Internet of Things (IoT) en smart devices. Deze technologieën kunnen veilige transacties, realtime inventariscontrole en gepersonaliseerde winkelervaringen mogelijk maken.  

Slim labelen en verpakken: Smart-tags, slimme NFC-labels (near field communication) en interactieve verpakkingen met QR-codes of augmented reality-elementen zijn allemaal hulpmiddelen waarmee merken en retailers beter kunnen omgaan met consumenten, betere productinformatie kunnen bieden en betere interactieve ervaringen kunnen creëren. Bied uw printklanten deze mogelijkheden voor een moderne klantervaring. 



De combinatie van verschillende technologieën en concepten maakt printen onvervangbaar. Via strategische partnerschappen ontsluiten we digitalisering voor onze klanten en maken we complete ecosystemen met meerdere segmenten mogelijk, van prepress tot nabewerking, bijvoorbeeld in etiketten, verpakkingen, commercieel drukwerk, boeken-on-demand, textiel, grootformaat, verfraaiing en afwerkingssegmenten.  
drupa is het ideale platform om uw kennis uit te breiden, nieuwe oplossingen te ontdekken of waardevolle contacten te leggen. Maak nu al een notitie in uw agenda voor drupa 2024. Bezoek ons op onze stand in Hal 8B. 

Ga voor meer informatie over drupa 2024 naar www.drupa.com
Actuele informatie over professionele printoplossingen van Konica Minolta vindt u hier
Dit is misschien ook interessant voor u:

5+1 redenen waarom inkjet (ecologisch) de slimmere oplossing is

Met digitaal inkjet sheetfed-printen bent u ecologisch aan de veilige kant...

Print is mijn business
12.06.2023
Van ons voor u: