10 vuistregels voor een geslaagde digitale transformatie in kleinere bedrijven

| 12 september 2022

Constante en razendsnelle verandering is het nieuwe normaal geworden. Nogal wat kleinere bedrijven hebben het moeilijk om de gewenste resultaten te behalen aan het vereiste tempo. Toch zijn er ook kleinere organisaties die een grote sprong voorwaarts maken, precies omdat ze de digitale transformatie volop omarmen. Ook uw organisatie kan zich aansluiten bij deze kleine, maar gestaag groeiende elite. Door onderstaande tien regels te respecteren kunt u ook in uw onderneming een succesvol veranderingsprogramma opstarten.



1. Bepaal wie de digitale agenda in je bedrijf leidt

Het is absoluut noodzakelijk dat wie het digitale transformatieprogramma in uw organisatie gaat leiden de juiste klantgerichte vaardigheden heeft.
 

2. Werk aan een superieure klantervaring

Tegenwoordig bepaalt de klantervaring wie wint en wie verliest. In een digitale wereld zijn klanten veeleisender en sneller geneigd om van merk te veranderen na een slechte ervaring. Klanten verwachten eenvoudigere, intuïtieve en overtuigende digitale ervaringen. Het in kaart brengen van de customer journey is een goede manier om verwacht en gewenst gebruikersgedrag te definiëren.
 

3. Digitaliseer de bedrijfscultuur

Uw bedrijfscultuur wordt bepaald door de waarden en het gedrag van uw medewerkers. Een deugdelijke digitale cultuur bevat doorgaans volgende elementen:
 
  • Medewerkers worden aangemoedigd om nieuwe oplossingen te creëren door in gesprek te gaan met klanten en partners.
  • Medewerkers krijgen de nodige autonomie en ruimte om te experimenteren. Ze mogen risico's nemen, snel falen, bijleren en de grenzen verleggen.
  • De focus ligt op een snelle besluitvorming en stapsgewijze verbetering.
  • Medewerkers hebben de reflex om nuttige informatie en inzichten over de klantervaring met elkaar te delen.
 

4. Begrijp de concurrentie

Volg de evolutie van het product- en dienstenaanbod van de concurrentie goed op. En weet dat bedrijven in het digitale tijdperk ruimer moeten denken over wie precies hun concurrenten zijn. Soms komen ze uit onverwachte hoek. Houd in het achterhoofd dat alle business draait om mensen en hun ervaringen.
 

5. Zorg voor digitale betrokkenheid

Denk na over hoe uw digitaal bedrijfsmodel er kan uitzien. Digitaal concurrerende organisaties experimenteren met oplossingen en processen die inkomsten genereren en toekomstige behoeften voorspellen. Ze reageren snel op eventuele lacunes op de markt.
 

6. Haal de vereiste vaardigheden in huis

Het succes van een digitale transformatie is afhankelijk van de kwaliteit van de teams die deze transformatie aansturen en uitvoeren. Ga na welke nieuwe vaardigheden u nodig hebt en leid uw medewerkers op of werf nieuwe mensen aan die deze vaardigheden al beheersen.
 

7. Implementeer nieuwe en verbeterde processen

Stel uw klant centraal bij alle procesverbeteringen. Idealiter betrekt u de beoogde eindgebruiker van het product of de dienst bij de ontwikkeling. Klantenfeedback over wat wel en niet werkt verfijnt het ontwikkelingstraject.
 

8. Beheer en communiceer verandering

Digitale transformatie kan onrust veroorzaken bij uw medewerkers, wat kan leiden tot weerstand tegen verandering. Om dit tegen te gaan, moet er een duidelijk plan voor verandering zijn met voldoende aandacht voor training en communicatie.
 

9. Introduceer nieuwe technologie

Digitale transformatie vereist investeringen in nieuwe technologie.
 
  • Breng de status van de huidige technologie in kaart en bereken de risico's van niet-modernisering. Bepaal vervolgens wat er nodig is.
  • Ontwikkel meer losgekoppelde technologieën die via een ecosysteem met elkaar verbonden zijn. Zo kunt u veranderingen aan één platform onafhankelijk van andere doorvoeren.
  • Ontwikkel een cloud-first strategie. Cloudtechnologie helpt organisaties flexibel te zijn en naar behoefte op- en terug te schalen.
  • Overweeg om oude technologie buiten gebruik te stellen.
  • Gebruik zoveel mogelijk uniforme technologie. Wel kunnen afdelingen binnen één bedrijf dermate van elkaar verschillen dat ze beter af zijn met andere technologieën.
  

10. Evalueer uw digitale volwassenheid

Door de digitale volwassenheid van uw bedrijf in kaart te brengen, ziet u beter waar de hiaten liggen en waar de prioriteiten horen te liggen. Konica Minolta’s gratis online DX360° Digital Maturity Assessment is wat dat betreft een echte aanrader.
  
Wenst u meer informatie over digitale transformaties? Contacteer ons dan snel!
 

Blog

Blog

Cybersecurity: een gelaagde aanpak is een geslaagde aanpak

Een sterke cybersecurity voor uw organisatie bestaat nooit uit één panklare oplossing: u hebt verschillende beveiligingslagen nodig. We onderscheiden zeven niveaus van cyberbeveiliging die samen een gelaagde aanpak vormen voor een...