Video heeft de radioster de das niet omgedaan, en digitalisering zal de printer evenmin ten grave dragen. Toegegeven, de komst van innovaties verandert de inzet van bestaande technologie. Laptops, smartphones en tablets brengen digitale informatie handig leesbaar voor onze neus. Toch, of misschien juist daarom, is printen nog steeds actueel. We zetten zes voordelen van inkt op papier op een rijtje.

1. Het gevoel van een blad papier

Zowel een scherm als een blad papier brengen informatie over aan mensen, en mensen houden ervan om iets vast te pakken. Er zit een inherente premium waarde aan een fysiek blad papier, een brochure, een magazine of een boek die simpelweg niet valt te evenaren met een PDF op een scherm.

Een fysiek medium heeft u vast, en maakt zo emoties los. U kan een brochure op de tafel leggen, of er samen met familie of collega’s naar kijken. De indruk van informatie, professioneel vormgegeven en afgedrukt op papier, valt digitaal niet te evenaren. Denk nog aan een mooi visitekaartje op luxueus papier, voorzien van letters met reliëf: dat laat een meer blijvende indruk na dan een connectie op LinkedIn.

2. Wat op papier staat, blijft hangen

Wie informatie op papier leest, onthoudt meer details dan wie diezelfde woorden en zinnen via een scherm consumeert. Hoe uitgebreider de inhoud van een tekst, hoe groter de discrepantie. Dat is niet nieuw: al in 2016 toonde onderzoek uitgevoerd in de VS en gepubliceerd in het Journal of Experimental Education aan dat wat op papier staat, beter blijft hangen. Zelfs wanneer de lezer de voorkeur geeft aan digitale content, blijken dezelfde artikelen op papier beter te blijven hangen.

Wilt u informatie zoals een lang artikel of een paper efficiënt tot u nemen, en zoveel mogelijk details absorberen, dan geniet papier de voorkeur. Het omgekeerde is ook waar: wanneer u informatie wenst te communiceren aan klanten, mag u de impact van afgedrukte informatie niet onderschatten.

3. Digitaal vermoeid

We spenderen met gezamenlijk veel tijd achter schermen: dat van de computer op het werk, van de tv ’s avonds en het smartphonescherm tijdens het pendelen. Dat is vermoeiend. Afgedrukte informatie biedt een ontsnapping aan die schermen.

Wie iets op papier leest, stapt even uit die digitale storm. Afgedrukte informatie lezen, komt al snel over als een moment van focus en rust. Door te printen, maakt u het mogelijk voor uzelf of voor anderen om aan die digitale vermoeidheid te ontsnappen.

4. Print en digitaal zijn geen vijanden

Een luxueuzer gevoel, betere retentie van details en een ontsnapping aan digitale vermoeidheid: de voordelen van print zijn legio. Dat betekent niet dat print altijd superieur is: integendeel. De interactiviteit van het scherm en de mogelijkheden van de computer hebben hun eigen voordelen. In dat opzicht is print complementair.

Met technieken zoals QR-codes kan u de brug slaan tussen de fysieke wereld en de digitale. U kan voor het luxegevoel zorgen door informatie op papier te zetten, maar de digitale meerwaarde aan dat blad koppelen. Die combinatie zorgt voor een totaalervaring voor de lezer.

5. Geen e-waste

Printen heeft geen duurzame reputatie, maar dat is onterecht. Duurzame printers, gecombineerd met ecologische inkt en gerecycleerd papier, zijn een milieuvriendelijke manier om informatie te delen. De milieu-impact is beperkt, zeker wanneer boeken, papers of pamfletten door meerdere mensen gelezen worden.

Omgekeerd genereert print minder e-waste. Digitale informatie staat op servers, wordt via het netwerk steeds opnieuw opgevraagd, en is enkel beschikbaar op schermen die elektriciteit verbruiken, slijten en vervaardigd zijn uit moeilijk te recycleren materialen. Printen is een milieuvriendelijk alternatief, zolang u tenminste voor duurzame toestellen en materialen kiest.

6. Personaliseren

Vandaag kan u printers koppelen aan digitale systemen. De uitvinding van de boekdrukkunst in 1439 had als voordeel dat informatie plots eenvormig voor een grote massa beschikbaar was. De slimme printer maakt vandaag het omgekeerde mogelijk. U kan op grote schaal printen, op maat van individuele klanten.

Zo kan u digitale marketing koppelen aan fysieke prints. De meerwaarde van die gedrukte materialen wordt nog groter wanneer de ontvanger ziet dat ze rechtstreeks tot hem spreken. Er is een grote synergie mogelijk tussen print en digitaal, die met de komst van AI alleen maar zal groeien.

Gezond en wel

Samengevat zijn de voordelen van printen legio. Informatie op een blad papier is beter te absorberen dan diezelfde gegevens op een scherm, en dat alleen al maakt en houdt print relevant. Voor persoonlijk gebruik of binnen een bedrijfscontext blijft het interessant om de juiste dingen af te printen.

Wanneer u print met externe ontvangers in gedachten, speelt er nog meer. De fysieke meerwaarde van geprinte documenten en brochures helpt dan om u onderneming te onderscheiden. Bovendien kan geprinte informatie net zo gepersonaliseerd zijn als digitale marketing. Alleen zal die mooie catalogus beter blijven hangen dan een banner op een website.

Om printen duurzaam te integreren, hebt u de juiste toestellen en een ervaren partner nodig. Konica Minolta kan u helpen om print op een duurzame manier te integreren in uw bedrijfsvoering.

Share:

Rate this article