De ontwikkeling van digitaal printen
Het begon allemaal in 1938 toen Chester Floyd Carlson de elektrofotografie uitvond. In deze vorm van fotografie wordt er een latente afbeelding van elektrische lading gemaakt op basis van een belicht origineel. Inkt hecht zich aan de geladen delen, wat vervolgens kan worden gebruikt om een kopie van het origineel te drukken. Elektrofotografie (ook wel xerografie genoemd) vormde de basis van de digitale printmethode. Het duurde echter nog wel enige tijd voordat deze technologie de aandacht trok.
In 1944 ging een Amerikaans onderzoeksinstituut zich interesseren in de elektrofotografie. In 1950 ontwikkelde Haroid Xeros de eerste kopieermachine op basis van hetzelfde functionele principe. De doorbraak kwam zo'n tien jaar later met het printermodel 914. Deze machine van 300 kg rolde in de jaren 70 meer dan 200.000 keer van de productieband. In de loop der tijd werden de machines en de technologie telkens verbeterd.
De mijlpalen van Konica Minolta op weg naar zijn succes als hoogwaardige inkjet-expert
1873, dat was drie jaar voordat Alexander Graham Bell het patent voor de telefoon indiende. En zes jaar voordat Thomas Alva Edison de elektrische gloeilamp uitvond. In dat jaar begon het verhaal van Konica Minolta, toen Rokusaburo Sugiura in Tokio een kleine winkel opende, gespecialiseerd in fotografische en lithografische producten. Vandaag de dag werken meer dan 40.000 mensen wereldwijd bij Konica Minolta op en met toonaangevende technologieën.
Aan het begin van de inkjetsector was er een visie: "Als we de juiste inkt voor het medium kunnen ontwikkelen, kunnen we printen op hout, glas, textiel, tapijt, plaatmetaal en alles kan in de toekomst in principe een fotomedium zijn." De nieuwe mogelijkheden werden voor het eerst aan de mode-industrie gepresenteerd, waar het idee om op unieke stukken textiel te printen in goede aarde viel.
inkjetprinting

Wat zijn de voordelen van digitaal printen?
- Zeer flexibel: Geen statisch drukvorm nodig; zelfs kleine oplagen zijn eenvoudig te produceren; kan zonder problemen worden gerealiseerd.
- Breed scala aan toepassingen: Dankzij de moderne apparatuur kan digitaal printen worden toegepast op tal van materialen zoals papier, hout en glas.
- Korte productietijd: De producten worden meestal binnen 1-2 dagen geprint.
- Zeer individueel: De mogelijkheden voor het personaliseren van het gewenste product, zoals visitekaartjes of flyers, zijn onbegrensd.
- Hoge kwaliteit: De print- en kleurkwaliteit zijn gegarandeerd consistent.
- Voordelig: Digitaal printen heeft een zeer goede prijs-prestatieverhouding, vooral bij kleine productieaantallen.
- Duurzaam: Digitaal printen is niet alleen flexibel, het is ook duurzaam, omdat er helemaal geen drukplaten worden gebruikt. Dit bespaart geld en werktijd en is beter voor het milieu.
De weg naar marktleiderschap op het gebied van productieprinten
Konica Minolta betrad in 2004 met succes de markt voor productieprinten en is daar nu een van de toonaangevende leveranciers. Konica Minolta richtte zich aanvankelijk op de markt voor losse A3-vellen. Tegenwoordig is Konica Minolta marktleider in Europa in het productieprinten van losse A3-vellen. Hieruit blijkt de sterke inzet van het bedrijf op het gebied van innovatie, kwaliteit en klantgerichtheid.
Als
dienstverlener voor de productieprintsector biedt Konica Minolta geïntegreerde workflows en applicaties, evenals professionele en geavanceerde hardwareproducten om u te helpen uw bedrijf vooruit te helpen. Konica Minolta helpt printbedrijven met het identificeren en implementeren van nieuwe kansen om besparingen te realiseren, de productiviteit te verhogen, nieuwe services te leveren en de winst te vergroten.
Als printbedrijf kunt u profiteren van deze mogelijkheden:
- Gebruikmaken van automatiseerde printproductie met passende applicaties voor automatiseringen en boekproducties, en professionele inline afwerkingsapparatuur.
- Voortbouwen op de hardwareproducten van Konica Minolta, waaronder de digitale technologie, printen op groot formaat en optimaliseren van de algehele productiviteit.
- Profiteren van de professionele directe communicatie van VDP met oplossingen voor het printen van variabele gegevens, transpromotioneel printen en crossmediale communicatie.
- Benutten van betrouwbare web-to-print technologie en diversificatie.
- Optimaliseren van controle van de uitvoer door de integratie van applicaties voor efficiënt kleurbeheer, het gereedmaken en uitvoerbeheer.