Uw digitale werkplek uitbouwen met deze IT-oplossingen

| 10 december 2021

Uw digitale werkplek uitbouwen met deze IT-oplossingen

Sommige bedrijven werken al een tijdje digitaal, andere startten er door de coronapandemie noodgedwongen mee. Maar elke organisatie is intussen overtuigd van de vele voordelen. Denk bijvoorbeeld aan flexibel samenwerken op afstand, en het centraliseren van tools, data en bestanden.


De digital workplace is dus belangrijker dan ooit, maar hoe ziet die er precies uit? En welke IT-oplossingen zijn absoluut onmisbaar voor een optimale digitale werkplek?

Microsoft 365

Een digitale werkplek is niets zonder de cloud. Die zorgt ervoor dat elke medewerker beschikt over de nodige informatie en documenten, en ze ook veilig kan opslaan. Zo kan iedereen vlot met elkaar samenwerken op afstand, met om het even welk toestel. 

Om bedrijven te ondersteunen bij digitaal werken, bouwde Microsoft M365 verder uit. De software biedt organisaties een waaier aan apps en diensten om werknemers te ondersteunen, zoals de cloudversies van de Office-apps, maar ook OneDrive, PowerApps, Microsoft Teams, SharePoint en Yammer. M365 vormt dus de ideale fundering voor een veilige en gebruiksvriendelijke digital workplace. 

Microsoft 365 heeft trouwens ook het voordeel van schaalbaarheid. Zo kan u altijd op- en afschalen wanneer uw bedrijf daar behoefte aan heeft én betaalt u enkel voor de apps en services die u echt gebruikt. 

Power BI 

Data zijn waardevolle bronnen van informatie. Ze zijn essentieel om uw bedrijfsvoering te optimaliseren en als organisatie te groeien. U verzamelt op dagelijkse basis een erg grote hoeveelheid data, die u kunt analyseren om tot tot relevante inzichten te komen. Power BI van Microsoft helpt u daarbij. Het is een handige tool die uw data uit verschillende bronnen verzamelt en ze visueel voorstelt in dashboards en rapporten. Power BI werkt bovendien probleemloos samen met andere Microsoft-apps zoals Excel.
 

SharePoint

Een goed documentmanagementsysteem of DMS verhoogt de efficiëntie van een digital workplace. Het zorg ervoor dat uw werknemers op een gestructureerde en eenvoudige manier bestanden kunnen bewaren, raadplegen en delen. Zo verliezen ze geen kostbare tijd en verhoogt hun productiviteit. 
SharePoint is een ideale tool voor een goed document management, met functies zoals toegangsrechten verlenen en versiebeheer. Dat laatste is handig wanneer er meerdere personen aan een document samenwerken. U kunt namelijk altijd terugkeren naar een eerdere versie. 
SharePoint is ook een efficiënte oplossing voor interne communicatie, een intranet. U kan er nieuws over uw bedrijf en sector en informatiebronnen delen met medewerkers. Zo heeft iedereen binnen uw organisatie eenvoudig toegang tot belangrijke informatie, wat ook bijdraagt aan een verhoogde productiviteit. U kan uw intranet zelfs gebruiken om enkele bedrijfsprocessen te automatiseren. Bijvoorbeeld het goedkeuren van vakantieaanvragen, het opmaken en opvolgen van facturen en offertes. 
 

Microsoft Teams 

Deze samenwerkingstool klinkt u ondertussen vast bekend in de oren door het vele telewerken. Verschillende bedrijven maken gebruik van deze app om op een efficiënte en veilige manier samen te werken met collega’s, klanten en andere externe partijen.
Teams beschikt over allerlei functionaliteiten die de communicatie en samenwerking op afstand optimaal laten verlopen. Denk aan videogesprekken en chats, maar ook communiceren in kanalen per project. In Teams kunnen medewerkers alle informatie op een gestructureerde manier terugvinden, met elkaar delen, of in realtime bewerken – op één gecentraliseerde plaats. Microsoft Teams is daarnaast ook compatibel met andere Microsoft 365-applicaties en samenwerkingsapps zoals Trello, Asana en Google Drive.  
Microsoft optimaliseert deze tool ook voortdurend met nieuwe features en updates. Op die manier is uw digital workplace altijd up-to-date en zijn uw medewerkers in staat om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren.
  

IT-security, cruciaal voor een veilige digitale werkplek

Welke IT-oplossingen u ook kiest, besteed altijd voldoende aandacht aan veiligheid. Want het aantal cyberaanvallen en data breaches is de laatste jaren flink toegenomen, en ze worden alsmaar complexer. We geven u nog enkele tips mee voor een veilige digitale werkomgeving: 

  • Weg met shadow IT: kies voor een goedgekeurd IT-systeem
  • Zorg voor een effectieve back-up en een disaster recovery plan 
  • Voorzie een krachtige firewall en een veilige netwerkverbinding  
  • Zorg voor toegangscontrole en multifactor-authenticatie zodat alleen de mensen met de juiste machtigingen toegang hebben tot de digitale werkplek, apps en documenten. 
  • Verhoog het bewustzijn bij uw werknemers omtrent phishing en andere ransomware, logins en wachtwoorden, gebruik van social media voor professionele doeleinden en veilig thuiswerken. 
     
Had u graag meer informatie over hoe deze IT-oplossingen kunnen bijdragen aan een efficiënte digital workplace? Of bent u op zoek naar een IT-partner die u ondersteunt om uw digitale werkplek verder uit te bouwen? Konica Minolta biedt samen met IT-partner Aurelium tal van IT-oplossingen voor de perfecte digitale werkomgeving. Neem meteen contact met ons op! 
 

Blog

Blog

Betere dienstverlening voor onze klanten door een versterkte samenwerking tussen Konica Minolta België en Igepa

Konica Minolta België en Igepa breiden hun jarenlange succesvolle samenwerking uit. Vanaf 1 oktober 2024 zal Konica Minolta de servicecontracten van Igepa overnemen voor het onderhoud van productieprinters. Hierdoor zullen beide bedrijven hun...