Business thinking: wat is het en waarom is het belangrijk?

| 15 oktober 2021

Business thinking: wat is het en waarom is het belangrijk?

Het bedrijfsleven is door elkaar geschud en maakt veel veranderingen door. Technologische evolutie, de gevolgen van COVID-19 en digitale transformatie spelen daarin een belangrijke rol. Er ontstond dan ook de nood om bedrijfsprocessen anders in te richten. Alleen zo kan je als medewerker efficiënt samenwerken, klantgericht blijven en je blijven onderscheiden van de concurrentie. 



Mee ontwikkelen is essentieel, maar niet altijd vanzelfsprekend. Veerkracht en agile omgaan met de nieuwe werkomstandigheden, vragen vanuit jou als werknemer of werkgever de juiste mindset. Eerder las je over ‘de growth mindset’ die belangrijk is, maar daarnaast is ‘business thinking’ ook van belang. In deze blog ga ik dieper in op de betekenis van ’Business Thinking’, wat het belang ervan is en hoe Konica Minolta een dergelijke mindset tot ontwikkeling brengt. 

 

Business thinking uitgelegd

 

Business thinking is het nemen van verantwoordelijkheid voor het begrijpen van interne en externe bedrijfsdynamiek en op welke manier het de prestaties en het succes van de organisatie beïnvloedt. Hierbij neem je verschillende factoren onder de loep die een impact hebben op het nemen van zakelijke beslissingen zoals bijvoorbeeld de bedrijfsdoelstellingen, zakelijke uitdagingen van interne en externe klanten, interne en externe dynamiek, trends in de sector, de concurrentie en nieuwe technologieën. 

Door een helder beeld te hebben van wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en wat er bij zowel jouw klanten als in de markt speelt, kan jij als werknemer werksituaties beter begrijpen en er correct op reageren. Het zorgt ervoor dat je strategisch en doelgericht je werkzaamheden kan uitvoeren en zo een gemotiveerde en geëngageerde werknemer bent.   
 

Gedrag en mindset van een Business Thinker 

 

Om het idee van business thinking zo duidelijk mogelijk te maken, geven ik je graag enkele typische gedragskenmerken van een echte ‘Business Thinker’. Zo zal deze: 

  • De eigen functie begrijpen en het doel hiervan binnen de organisatie als geheel. En dit afstemmen op de zakelijke behoeften om zo bij te dragen aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen 
  • Zakelijke uitdagingen van zowel interne als externe klanten begrijpen en continu zoeken naar mogelijkheden om informatie te gebruiken voor het verkrijgen van nieuwe inzichten. 
  • ​Op de hoogte zijn van interne en externe dynamiek, markten en trends in de sector, activiteiten van de concurrentie en nieuwe technologieën. Een ‘Business Thinker’ zal nadenken over de invloed van deze factoren op de eigen bedrijfsvoering en organisaties die klant zijn. 


​Om op een dergelijke manier te denken en je in te zetten voor je bedrijf is natuurlijk de juiste mindset nodig. Een ‘Business Thinker’ zal bijvoorbeeld uitgaan van het feit dat we allemaal een belangrijke functie vervullen in de organisatie en een ieder waarde toevoegt. Het gaat ook om de wil om informatie te verzamelen over rapportages en data om er zoveel mogelijk inzichten uit te kunnen halen en vervolgens aanbevelingen te kunnen doen. Een bijkomende factor in de mindset van een ‘Business Thinker’ is het belang kennen van je omgeving, goed te observeren en om te begrijpen hoe je de best mogelijke adviezen kan geven aan zowel de organisatie waarvoor je werkt als aan je klanten. 
 

Het belang van Business Thinking 

 

Business thinking is belangrijk omdat het ons stimuleert de zakelijke trends en marktdynamiek te volgen en te begrijpen. Want een goed begrip van deze zaken stelt ons in staat om onze stakeholders de juiste inzichten te geven, betere beslissingen te nemen voor een succesvolle toekomst en ons aan te passen aan nieuwe situaties. 
 

Hoe Konica Minolta  Business Thinking toepast
 

Wanneer het gaat om Business Thinking zijn twee competenties essentieel om succesvol te blijven, namelijk Search en Execute: 

Search 

Dit omvat het ontdekken, valideren en groeien van nieuwe businessmodellen met bijbehorende voorstellen. Deze kunnen grenzen aan of zelfs helemaal anders zijn dan die van de huidige.  

Execute 

Execute heeft te maken met het groeien en onderhouden van reeds bewezen businessmodellen. Je weet wie je klant is, je weet voor welke waarde deze betaalt en je kunt  nauwkeuriger bepalen aan welke knoppen je moet draaien om je impact te vergroten. 

Bij Konica Minolta zetten we sterk in op beide aspecten. Zo hebben we bijvoorbeeld verschillende ‘managed print’-klanten waarmee onze medewerkers een bevoorrechte relatie hebben. We willen dan ook deze klanten helpen bij de inrichting van hun intelligente digitale werkplek. Zodra we de uitdagingen van de klant goed onderzocht hebben, kunnen we  oplossingen aanbieden uit een waaier aan domeinen. Denk bijvoorbeeld aan cloudoplossingen, managed content oplossingen, verbetering van de workflow en automatisering, infrastructuur, consultancy en natuurlijk ook managed print service. 

We stimuleren Business Thinking ook intern binnen ons bedrijf. Zo ontwikkelden we de ‘Spot the Opportunity app’ die zowel de werknemers van Konica Minolta als van Aurelium kunnen gebruiken om tips aan elkaar door te geven. Het is immers belangrijk dat iedereen onze business kent, samen met klanten in gesprek gaat en nieuwe deuren opent. Business Thinking is dan ook een group effort! 
 

Enkele tips & tricks 


Tot slot geef ik je graag nog twee tips om Business Thinking correct toe te passen in je carrière: 
 

  • Zakelijke inzichten om hogerop te komen 

Heb je interesse om te groeien binnen een organisatie? Dan is het ontwikkelen van Business Thinking essentieel. Het gaat om het verkrijgen van zakelijke inzichten, met andere woorden: hoe het bedrijf waarvoor je werkt functioneert, wat het concurrentievoordeel is, welke factoren de prestaties drijven en hoe je concurreert met andere organisaties. Deze kennis zal je helpen je gezond verstand te gebruiken bij het nemen van zakelijke beslissingen. Enkele vragen die je kunnen helpen bij een beter begrip van de organisatie zijn bijvoorbeeld: Bij wat voor bedrijf werk je? Wat is de markt en wie zijn je concurrenten? Welk probleem lost je bedrijf op? Hoe komen producten en diensten tot stand binnen je organisatie? Wat zijn de groeistrategieën? Hoe meet je de prestaties? 
 

  • Je concurrentie en leermeesters in de digitale transformatie 

Digitale transformatie is overal aanwezig en is versneld  door de komst van de coronapandemie. Een goed begrip van wat digitale transformatie precies is, welke implicaties het heeft voor jou als medewerker en voor de verschillende bedrijfsprocessen is cruciaal. Je kan veel leren door de digitale transformatie van concurrenten onder de loep te nemen of te kijken naar hoe digitale natives zoals Google, Netflix en Amazon het aanpakken. Daarnaast kan het ook helpen om mee te denken aan een strategisch digitaal transformatieplan voor de organisatie waarin je werkzaam bent.  

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging in een werkomgeving waar Business Thinking gestimuleerd wordt? Bekijk dan zeker onze vacaturepagina.

Blog

Blog

Cybersecurity: een gelaagde aanpak is een geslaagde aanpak

Een sterke cybersecurity voor uw organisatie bestaat nooit uit één panklare oplossing: u hebt verschillende beveiligingslagen nodig. We onderscheiden zeven niveaus van cyberbeveiliging die samen een gelaagde aanpak vormen voor een...