nl
Konica Minolta heeft programma's voor het inzamelen en recyclen van producten. Deze programma's zijn afgestemd op specifieke landen, hun markten en hun wettelijke voorschriften. De nationaal opererende ondernemingen van Konica Minolta leveren individuele oplossingen voor de inzameling en recycling van de producten. In Europa heeft het bedrijf maatregelen genomen in overeenstemming met de EU-richtlijn inzake de verwijdering van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA II). Daarnaast hanteert Konica Minolta een B2C-systeem, dat is het gratis terughalen en recyclen van gebruikte tonercartridges voor laserprinters (Konica Minolta Magicolor- en PagePro-apparaten) in 18 Europese landen. Meer informatie hierover het Clean Planet-programma
Tot 88% van de buitenbehuizing van onze kantoorapparaten is van gerecycled materiaal (PET-flessen). Tot 40% van onze tonerflessen zijn gemaakt van gerecyclede melkflessen. Konica Minolta wil uiteindelijk in al haar tonerproductie wereldwijd gebruik maken van gerecyclede materialen, vanaf het huidige percentage van 25% tot 100% in de toekomst.
Bij het recyclen van papier is het van essentieel belang dat elke toner gemakkelijk van het papier kan worden verwijderd. De Duitse vereniging INGEDE e.V., die werkzaam is in Europa, erkent dat de Simitri® HD toner die wordt gebruikt in Konica Minolta's productiedruksystemen een zeer hoog niveau van ontinktbaarheid heeft. Dit zorgt ervoor dat de printprofessionals er zeker van kunnen zijn dat ze niet printen ten koste van het milieu, terwijl ze tegelijkertijd profiteren van de uitstekende eigenschappen van de ontinktbaarheid. Op deze manier dragen zij bij aan het sluiten van de papierkringloop en aan recycling, en helpen zij de watervervuiling te verminderen.
De kwestie van biodiversiteit wordt behandeld binnen het Green Factory Certification System. Medewerkers van Konica Minolta Business Solutions France S.A.S. hebben een proefproject gestart, waarbij zes bijenkorven op het dak van de bedrijfskantoren zijn geplaatst. De opbrengst van de verkoop van de honing wordt geschonken aan een reeks liefdadigheidsprojecten, terwijl de bijen op een natuurlijke manier bijdragen aan het behoud van biodiversiteit.
Konica Minolta Business Solutions France S.A.S. is een belangrijke sponsor van de "Marathon Vert" (Groene Marathon), die helpt bij de herbebossing in Ethiopië. Dit doet het bedrijf al sinds de lancering van het project in 2011. In 2016 maakte het evenement het mogelijk om meer dan 115.000 bomen in Ethiopië te planten.