Hoe RPA uw klantengegevens beveiligt

| 17 oktober 2023

Missen is menselijk, maar wat als die menselijke fouten u geld kosten of uw gegevens erdoor in verkeerde handen terechtkomen? Maak kennis met Robotic Process Automation (RPA), een technologisch proces waarmee u repetitieve handelingen door software in plaats van door mensenhanden kunt laten uitvoeren. En ontdek vervolgens hoe RPA heel wat processen in uw organisatie productiever, nauwkeuriger en veiliger maakt.



Waarschijnlijk weegt u uw personeelskosten nauwkeurig af tegenover uw investeringen in technologie. En wellicht ben u zich terdege bewust van de toenemende cyberdreigingen en -aanvallen. Knikt u nog steeds bevestigend? Dan zou robotische procesautomatisering of RPA misschien wel uw volgende technologische investering kunnen worden.
 

RPA zit in de lift

 

Heel wat ondernemingen in een breed scala van sectoren zijn volop RPA-technologie aan het implementeren. Niet verwonderlijk, want hoewel personeel vervangen niet de belangrijkste functie van RPA is, kunt u er uw personeelskosten toch flink mee terugschroeven.

RPA komt niet enkel goed van pas ter vervanging van repetitieve taken in de maakindustrie, maar ook bij uitgebreid administratief klantenrelatiebeheer. Het reduceert de uren die medewerkers besteden aan bijvoorbeeld het verwerken van claims voor verzekeringen en betalingen in de gezondheidszorg, het invoeren van gegevens en het bijhouden van dossiers van ziekenhuispatiënten.
 

Nauwkeuriger, sneller, veiliger

 

Veel werknemers voelen weinig voor een administratieve job, waardoor werknemers hun vacatures maar moeilijk ingevuld krijgen. RPA kan operationele kloven overbruggen en bedrijfsinefficiënties elimineren door vaardigheden van administratief personeel na te bootsen. Bovendien levert RPA 24/7 foutloos en nauwkeurig werk en bespaart RPA u tijd en geld.

RPA-bots fungeren als een digitaal personeelsbestand: ze kunnen communiceren met elk systeem en elke applicatie en voeren op regels gebaseerde taken en acties uit, waardoor uw personeel wordt bevrijd van repetitieve en corrigerende taken. De bots zijn meteen ook vitale beveiligingstools. Ze beschermen de gegevens van uw klanten tegen cyberdreigingen en datalekken.

Hoe meer administratieve taken met papier worden uitgevoerd, hoe meer mensen erbij betrokken zijn, waardoor u meer kans loopt op kostbare fouten en gegevensblootstellingen die tot lekken kunnen leiden. RPA kan niet alleen een enorme tijdsbesparing inluiden en uw activiteiten stroomlijnen, maar vormt ook een onderdeel van uw digitale verdedigingsstrategie. Zo helpt RPA slechte klantenervaringen en beveiligingsdrama’s te voorkomen.
 

Wie profiteert het meest van RPA?

 

Financiën, human resources, IT en operations zijn de afdelingen die de grootste productiviteitswinst kunnen boeken bij de invoering van RPA. Denk aan het verwerken van facturen, het opmaken en bijwerken van contracten en het onboarden van nieuwe klanten. Uw backofficetaken worden sneller verwerkt, de ingevoerde informatie is nauwkeuriger en er wordt veiliger met data omgesprongen dan bij op papier gebaseerde processen.

RPA kan gewaardeerde medewerkers vrijmaken voor creatiever en innovatiever werk. Het automatiseringspotentieel is nagenoeg onbeperkt: bots kunnen tal van complexe functies uitvoeren. Bovendien kan u RPA-bots snel in uw organisatie implementeren en is de terugverdientijd erg kort.
 

Enkel zichtbaar voor de juiste ogen

 

Door een op rechten gebaseerde toegang tot digitale documenten in te voeren, worden klantengegeven enkel zichtbaar voor bevoegde medewerkers. Van papieren documenten in bijvoorbeeld een archiefkast kan iemand met slechte bedoelingen een foto maken met zijn telefoon en u zo gevoelige klantengegevens, privégegevens of bedrijfsinformatie ontfutselen.

RPA-bots elimineren deze mogelijke blootstelling aan nieuwsgierige ogen (en cameralenzen) door enkel toegang te verlenen aan gebruikers met de juiste referenties. Zo kunt u bijvoorbeeld uitsluiten dat vertrekkende werknemers gevoelige documenten mee naar huis of naar hun volgende werkgever nemen. Het digitaliseren van papieren documenten is simpelweg dé sleutel tot het beperken van dataveiligheidsrisico's in uw bedrijf. En via het controlespoor kunt u zien wie de documenten wanneer en waar heeft bewerkt of geraadpleegd.
 

Zo wordt RPA succesvol in uw organisatie

 

Om RPA in elke fase – planning, implementatie en beheer – naadloos te laten functioneren in uw organisatie is een goede samenwerking tussen uw IT-afdelingen en een deskundige partner zoals Konica Minolta aangewezen. Bent u klaar om samen uw volgende digitale stap te zetten?

Hebt u nog vragen over beveiliging en automatisering? Contacteer ons dan snel!

 

Blogs

Blogs

Hoe duurzaam zijn datacenters en clouddiensten?

Steeds meer bedrijven verhuizen hun IT-infrastructuur naar de cloud. Clouddiensten bieden organisaties immers meer flexibiliteit, wat extra aantrekkelijk is in tijden van onzekerheid. Maar zijn clouddiensten en de bijbehorende datacenters ook...