Kmo’s zijn kwetsbaarder voor cyberaanvallen: oorzaken en remedies

| 24 januari 2024

Elke organisatie kan getroffen worden door een cyberaanval, maar de gevolgen zijn vaak ernstiger voor kmo’s dan voor grote bedrijven. Waarom zijn kmo’s kwetsbaarder? En hoe bereiden ze zich best voor op eventuele aanvallen?



Slechts 16% van de Europese kmo's voelt zich zeer goed voorbereid op een potentiële cyberaanval, terwijl 92% de dreiging van cybercriminaliteit erkent én 43% de afgelopen twee jaar een aanval heeft meegemaakt.
 
Kmo’s zijn zich dus bewust van het probleem, maar kampen vaak met een gebrek aan munitie om zich grondig te wapenen tegen zulke aanvallen. Denk aan toereikende budgetten, deskundig personeel, een geschikte verdedigingsstrategie en een solide IT-beveiligingsinfrastructuur.
 
Een gebrek aan deze elementen maakt van kmo's gemakkelijkere doelwitten dan grotere organisaties. Daarnaast gebruiken cybercriminelen kmo’s ook graag als toegangspoort tot grotere organisaties.
 
Om het nog erger te maken: niet alleen voorkomen, maar ook genezen blijkt moeilijker voor kmo’s. Ze kunnen de gevolgen van een cyberaanval doorgaans moeilijker herstellen en ook hier is een gebrek aan middelen veelal de boosdoener.
 
Zo’n herstelproces vraagt om een oordeelkundig reputatiemanagement, een juiste omgang met toezichthouders en heldere communicatie naar o.a. klanten, partners en leveranciers. Kmo’s die hier de bal misslaan krijgen naast forse financiële verliezen vaak ook flinke reputatieschade te verwerken.
 

Criminelen zoeken de zwakste schakel

 

Cybercriminelen buiten graag de systeemkwetsbaarheden van kmo’s uit, zoals ontbrekende softwarebeveiligingsupdates. Zwakke plekken vallen ze graag aan met virussen, die heimelijk de controle overnemen, gevoelige gegevens en activiteiten bespioneren of hen in staat stellen om geld of middelen te stelen. Vaak vragen ze losgeld om gegevens terug te geven of geblokkeerde IT-systemen weer operationeel te maken.
 
Cybercriminelen teren vaak op menselijke goedgelovigheid. Ze doen zich voor als gerespecteerde of gezaghebbende partijen om gevoelige informatie te verkrijgen van nietsvermoedende medewerkers. Onzorgvuldige interne praktijken, zoals rondslingerende of makkelijk te raden wachtwoorden, doen gevoelige informatie vaak in verkeerde handen belanden.
 

Voorkomen is beter dan genezen

 

Een goede verdedigingsstrategie begint bij begrijpen hoe cybercriminelen te werk gaan. Elke kmo-directie hoort van cyberbeveiliging een prioriteit te maken. Niet alleen omdat de gevolgen van een cyberaanval de organisatie diep kunnen raken, maar ook omdat het niet naleven van de NIS2-richtlijn (Europese cybersecurity-eisen) en de AVG-wetgeving (privacywetgeving in de EU, ook bekend als GDPR) tot zware straffen kan leiden.
 
Kmo’s hebben nood aan een IT-beveiligingspartner die kaas heeft gegeten van patchbeheer, wachtwoordbeheer en multifactorauthenticatie. Zo’n partner neemt de juiste maatregelen om een succesvolle aanval te voorkomen.
 
Bovendien moeten niet enkel de eigen gegevens, maar ook die van klanten en partners beschermd worden. Als hun gegevens verloren gaan of gestolen worden en er geen adequate beveiliging is, kan dat leiden tot hoge boetes en een vertrouwensbreuk.
 

Sluit een cyberverzekering af

 

De financiële gevolgen van een cyberaanval kunnen vernietigend zijn voor kmo’s. De normale werking na een aanval herstellen kost hun gemiddeld 865.000 euro, een bedrag dat maar weinig kmo’s kunnen ophoesten zonder ernstige gevolgen voor het bedrijf.
 
Toch hebben veel kmo’s nog altijd geen cyberverzekering, wat we nochtans sterk aanbevelen. Ze dekt o.a. juridische kosten, kosten verbonden aan crisiscommunicatie en schadevergoedingen aan getroffen derden.
 
Helaas reikt de impact van een aanval op de activiteiten en reputatie van een kmo veel verder dan wat een verzekering dekt. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat kmo’s adequate voorzorgsmaatregelen treffen om zich tegen een cyberaanval te verdedigen en de gevolgen ervan te beperken.
 
Zonder degelijke voorzorgsmaatregelen is de kans overigens groot dat u geen geschikte verzekeringspolis krijgt, wat zeer begrijpelijk is. Een cyberverzekering is dus geen alternatief voor een robuuste beveiliging, maar eerder een aanvullende bescherming als een aanval uw verdediging toch weet te omzeilen.
 

Zoek een deskundige beveiligingspartner

 

De meeste kmo’s beschikken niet over de knowhow om hun eigen cyberbeveiliging te organiseren. Ze gaan dus best op zoek naar een geschikte partner die hun pijnpunten en behoeften begrijpt en professioneel advies en technische kennis aanreikt om samen een geschikte en betaalbare beveiligingsoplossing uit te tekenen.
 
Konica Minolta heeft 20 jaar ervaring in cyberbeveiliging van kmo’s. Van netwerkbeveiliging en volledig beheerde afdrukoplossingen over intelligente video-oplossingen tot veilige cloudoplossingen voor back-ups: onze expertise bestrijkt het volledige plaatje.
 
We helpen u bijgevolg graag de juiste oplossingen vinden in lijn met uw budget en uw behoeften. En omdat deze behoeften blijven evolueren met zowel uw bedrijf als de trends in cybercriminaliteit, houden we de beveiliging van uw bedrijf voortdurend up-to-date.
 
Benieuwd hoe we de cyberveiligheid van uw bedrijf kunnen verbeteren? Contacteer ons dan snel!

 

 

Blogs

Blogs

5 tips voor duurzaam printen: een ecologische printstrategie in een groen Europa

Hoe groen is de IT-strategie van uw bedrijf? Duurzaamheid is niet alleen essentieel om onze planeet leefbaar te houden, de EU maakt rapportage errond binnenkort verplicht voor tal van bedrijven, waardoor het onderwerp hoog op ieders agenda...