Nieuwe werkplek is intelligent en geconnecteerd

| 30 juni 2023

De digitale stroomversnelling is niet van gisteren. Toch ontpopte de pandemie zich tot een katalysator die naast vele nadelen ook iets positiefs in zich droeg: een andere manier van werken.



“Covid zorgde voor een burning platform want de nood was plots heel hoog”, zegt Bart Thys, DX Business Director bij Konica Minolta Business Solutions. “Ondernemingen vergaloppeerden zich daar wel eens in. Ze installeerden te snel tools, soms zelfs gratis, die achteraf onveilig bleken. Daarnaast blijven mensen ook mensen, die niet vanzelf effectief en productief in een stevig veranderde context kunnen werken. Een goede begeleiding is even belangrijk als architectuur en technologie, zodat iedereen mee aan boord gehesen wordt en alle neuzen richting groei staan.”
 

Intelligent Connected Workplace

Konica Minolta is veel meer dan de leverancier van printers waaraan bij die naam vaak gedacht wordt. Dat is volgens Marketing Director Gert Lambers niet onlogisch als je naar de omzetstructuur kijkt. “Printen, scannen en document management zijn daar nog sterk vertegenwoordigd maar we zien het in onze positionering als onderdeel van de Intelligent Connected Workplace die veel meer inhoudt.” Konica Minolta biedt alle IT-infrastructuur, software, training en consultancy als één geheel op maat van de klant aan. De overname van Aurelium in 2018 kadert in die strategie en zorgt  voor een knap portfolio op de KMO-markt.
 
“We brengen mensen, ruimte en data op een veilige manier samen, waar en wanneer dat nodig is”, legt Gert Lambers uit. Daarvoor neemt Konica Minolta kleine en grote organisaties mee in een geïntegreerde visie, vertrekkend vanuit de gebruiker in plaats van de technologie of historische legacy die vaak te bepalend is. Wie heeft wat nodig en via welke technologie kan dat intelligent, geconnecteerd en veilig? “We besteden veel aandacht aan de brug tussen management en werknemers via een bottom-up aanpak. Eén van onze baselines is ‘People enjoying ICT’. Je kan iets van bovenaf doorduwen maar als medewerkers niet overtuigd zijn, zal het project niet slagen. Je wil toch dat gebruikers meer kunnen dan voorheen, in een aangename werkomgeving, zonder obstakels en veilig.”
 

150 jaar innovatie

Bart Thys beseft dat veel activiteiten die mee vanuit het hoofdkwartier in Japan aangestuurd worden onbekend zijn bij het grote publiek. “Konica Minolta bestaat 150 jaar, groeide mee met de technologie en zet die kennis in om nieuwe trends mee te bepalen. We staan niet toevallig in de Top 100 Global Innovators van Clarivate. Er gaat veel budget naar R&D om technologie juist te implementeren, bijvoorbeeld sensoren en camera’s voor het Internet of Things, artificiële intelligentie en data, die lang niet altijd optimaal geëxploiteerd worden.”
 
“De technologie zal blijven evolueren, wij ook”, vult Gert Lambers aan. “We kunnen dankzij onze schaalgrootte en marktpositie als innovator nog wel 150 jaar verder, in een wereld die er ongetwijfeld weer helemaal anders zal uitzien.”

Artikel verschenen in Top ICT (25/05) en als bijlage bij Trends magazine en Data News 
 

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Marketing

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

News

News

Konica Minolta introduceert de volgende generatie multifunctionele apparaten uit de bizhub i-serie

Konica Minolta Business Solutions Europe heeft vandaag de opvolgers onthuld van de bekroonde MFP's (multifunctionele printers) en SFP's (single function printers) uit de bizhub i-serie. Het uitgebreide nieuwe assortiment bestaat uit 21...