Weinig bekende regelgeving die de verkoop van digitale printers zal stimuleren

| 15 maart 2024

Inzichten van Olaf Lorenz, hoofd International Marketing, Konica Minolta Business Solutions Europe

Bredere actieplannen om ontbossing en aantasting van bossen tegen te gaan, inclusief hout en papier dat hiervan is gemaakt. Wat is de relevantie voor drukwerk en drupa? Lees hiervoor dit speciale inzicht van Konica Minolta.


We zijn ervan overtuigd dat de potentiële gevolgen van de verordening inzake ontbossingsvrije producten van de Europese Unie een belangrijk gespreksonderwerp wordt in 2024. Dit maakt deel uit van een breder actieplan om ontbossing en aantasting van bossen tegen te gaan. Dit plan is voor het eerst uiteengezet in een mededeling van de  Commissie uit 2019: 'Bescherming en herstel van bossen wereldwijd: de actie van de EU opvoeren'. 

De verordening is eind juni 2023 ingevoerd en bedrijven/handelaren hebben 18 maanden de tijd om aan de voorschriften te voldoen. Het is opmerkelijk dat hieraan tot nu toe weinig aandacht is besteed in alle onderzoeken die we hebben gelezen, aangezien de verordening eind 2024 al van kracht wordt. 

Natuurlijk begrijpen we dat dit de toenemende acceptatie van digitale publicaties en digitale bewegwijzering verder zou kunnen stimuleren. Wij zijn er echter van overtuigd dat het ook de verkoop van digitale apparatuur zal stimuleren en de digitale transformatie (DX) zal versnellen. Dit heeft te maken met de voordelen van digitaal printen: printen op aanvraag, geen verspilling en geen behoefte aan grote voorraden.

Analist IDC wijst erop dat het probleem van ontbossing door printbedrijven meestal wordt benaderd met een toezegging om vervangende bomen te planten, afhankelijk van de hoeveelheid papier die wordt gebruikt of het aantal geprinte pagina's = herbebossing. In de nieuwe wetgeving wordt echter meer aandacht besteed aan de bebossingssituatie per land, bijvoorbeeld door oude bossen te beschermen. Een van de voorspellingen van 2024 (IDC FutureScape: Worldwide Imaging, Printing, and Document Solutions 2024 Predictions) is dat tegen 2026 60% van alle ondernemingen printgerelateerde doelstellingen voor CO2-compensatie zal hebben.

Meer informatie vindt u hier. op de website van de Europese Unie. De nieuwe verordening inzake ontbossingsvrije producten zal naar verwachting de uitstoot van broeikasgassen verminderen en het verlies aan biodiversiteit doen dalen. Dit maakt deel uit van een breder actieplan om ontbossing en aantasting van bossen tegen te gaan, en omvat ook hout en papier dat hiervan is gemaakt. 

De nieuwe regels zijn ook een voorbeeld van de onstuitbare opmars van digitaal printen. Onderzoek toont steeds opnieuw aan dat technologie de motor is achter groei, terwijl analoog printen terrein blijft verliezen.

Hoe vertaalt zich dat naar de drukker die drupa bezoekt? In de eerste plaats stellen wij dat de nieuwe regelgeving de verkoop van digitale apparatuur zal stimuleren. En wat is de beste plek om onze nieuwste baanbrekende ontwikkelingen op het gebied van digitale printtechnologie te laten zien dan op drupa, een beurs die van 28 mei tot 7 juni 2024 plaatsvindt in Düsseldorf. Hier vindt u ons in hal 8B met een van de grootste stands, met zes onderling verbonden gebieden en twee verdiepingen, waar we meerdere Europese doorbraken zullen onthullen.

We gaan een drupa-jaar tegemoet waarin digitale printtechnologie de overhand neemt in vergelijking met andere printmethoden. Daarbij blijven we buitengewoon positief gestemd over de toekomst, vooral omdat deskundigen van Smithers (Smithers: The Future of Global Print Equipment Markets to 2028, Executive Summary, pagina xxiii) nu aangeven dat de verkoop van digitale printapparatuur binnen drie jaar waarschijnlijk voor het eerst die van analoge apparatuur zal overstijgen.

De transformatie naar digitaal printen is tijdens de pandemie drastisch versneld en wordt in de toekomst steeds meer de standaard. De waarde is de beloning voor bedrijven die de technologie implementeren. 

Experts voorspellen voor de komende vijf jaar een relatief kleine daling in de totale verkoop van printapparatuur, maar wij zijn ervan overtuigd dat de opmars van digitaal printen gestaag zal doorzetten. Volgens Smithers (Smithers, The Future of Global Print Equipment Markets to 2028. Introduction, Market overview – printing equipment markets, 2018–28, pagina 9) laat de wereldwijde markt voor printapparatuur (vorig jaar goed voor $ 16,8 miljard) een zeer kleine daling zien naar $ 16,4 miljard in 2028. 


Terwijl het aantal geïnstalleerde analoge printers afneemt (flexo is het enige analoge printproces dat de komende vijf jaar meer apparatuur zal verkopen), neemt het aantal digitale productieprinters volgens Smithers (Smithers: The Future of Global Print Equipment Markets to 2028, Executive Summary, pagina xxiii) over het algemeen toe. Uit de analyse van een periode van tien jaar vanaf 2018 blijkt dat de verkoop van digitale apparatuur tegen 2026 die van analoge apparatuur zal overstijgen. Zowel de verkoop van inkjet- als tonerapparatuur zal toenemen, waarbij inkjet het grootste deel van de stijging voor zijn rekening neemt. Factoren die ertoe leiden dat er steeds minder analoog wordt gewerkt zijn volgens Smithers de verbeteringen in snelheid en kwaliteit, plus de vraag van kopers naar meer maatwerk en kleinere volumes. 


Digital print equipment sales are on track to move ahead of analogue by 202
 
Eigen grafiek van Konica Minolta gebaseerd op Smithers: The Future of Global Print Markets to 2028

Bovendien zal de groei plaatsvinden ondanks de onzekerheid over een vermeende wereldwijde terugval in de totale printproductie. Het is bemoedigend om te zien dat de sectoren die zich bezig houden met commercieel printen, labels, verpakkingen en afwerking allemaal profiteren van de voortdurende vooruitgang op het gebied van digitaal printen

Digitaal printen breidt zich uit naar de meeste print-for-profit applicaties en naar labels en verpakkingen. Volgens analisten van Smithers (Smithers: The Future of Global Print Equipment Markets to 2028, Market Overview, pagina 10) zal de waarde van digitale printapparatuur tussen 2023 en 2028 gestaag toenemen.  

In 2022 waren digitale productieprinters met een waarde van $ 5,5 miljard goed voor bijna een derde van de totale waarde van printapparatuur. In 2028 zal de verkoop van digitale productieprinters stijgen naar $ 5,9 miljard.

Productieprinters worden steeds geavanceerder met een hoog automatiseringsniveau en een verbeterde productiviteit. Deze printers worden bovendien aangeboden door vrijwel alle fabrikanten, stelt Smithers Smithers: The Future of Global Print Equipment Markets to 2028, Market Overview, pagina 23, en voegt hieraan toe: “Digitaal printen is zeer in trek en inkjet doet het relatief goed. Sommige eindgebruiksectoren staan onder druk en zien een daling, ongeacht het decoratieproces. De twee belangrijkste digitale processen kunnen echter nieuwe kansen creëren dankzij hun vermogen om on-demand te printen, waardoor nieuwe markten ontstaan."

We zien een toekomst waarin de behoefte aan meer automatisering en aan innovatieve end-to-end ecosystemen hoog op de agenda zal blijven staan. Dit zal een belangrijke drijvende kracht zijn voor zowel klanten als merken en leveranciers.  

Door handmatige processen te verminderen en productiestappen te automatiseren, worden frustraties en zorgen weggenomen bij organisaties. Aan de andere kant helpt het om de hoeveelheid materiaal en afval te verminderen. Met het oog op het langetermijnplan van Konica Minolta voor een duurzame toekomst – de EcoVision 2050 – zijn wij ons ook bewust van onze verantwoordelijkheid om de grondstoffen op onze planeet te behouden. 

Deze veranderingen zullen volgens ons ook commerciële printbedrijven helpen zich te richten op complete, milieuvriendelijke productieworkflows, waarbij ze alle mogelijkheden heroverwegen in een wereld vol nieuwe kansen. Workflow-, software- en procesautomatisering zijn, samen met cloudoplossingen, ook belangrijke aanjagers van efficiëntie als onderdeel van het traject naar de 'slimme fabriek'. Dit alles draagt ertoe bij dat bedrijven de inzetbaarheid van hun productieprinters maximaliseren, storingen sneller oplossen en de printprestaties optimaliseren. 

Een onderwerp dat steeds belangrijker wordt, is 'programmatisch printen'. Dit proces omvat de integratie van software, hardware en gegevens om printprocessen te stroomlijnen en te optimaliseren. Dit heeft de potentie om de printsector te transformeren door een meetbaar element van de marketingmix te bieden met een bewezen ROI. Programmatisch printen wint nu al aan populariteit als concept dat de emotionele impact van gepersonaliseerd printen combineert met de directheid van digitale marketing.

Onze niet aflatende toewijding aan onze klanten en aan innovatie komt tot uiting in onze grote aanwezigheid op drupa, 's werelds toonaangevende vakbeurs voor printtechnologieën. Van 28 mei tot en met 7 juni 2024 staan wij in hal 8B in Messe Düsseldorf in Duitsland. Op de beurs zullen we alle kansen benutten om nieuwe vormen van creativiteit te demonstreren, waarmee we klanten kunnen helpen nieuwe mogelijkheden te creëren. Meer informatie over onze deelname aan drupa vindt u in deze blogpost

Volgens gegevens van Infosource zijn wij al langer dan tien jaar Europees marktleider op het gebied van productieprinten op A3-formaat en in kleur, en we zijn er trots op dat we enorme vooruitgang hebben geboekt op het gebied van digitaal printen met zowel onze toner- als inkjettechnologieën. Tegelijkertijd erkennen we ook dat onze klanten, waaronder 15.000 commerciële en industriële klanten in Europa, in het komende jaar te maken zullen krijgen met grote uitdagingen. Wij zijn er echter van overtuigd dat de problemen waar sommigen mee te maken hebben, zoals de levering van grondstoffen, zullen afnemen. 

In een wereld vol onzekerheid, waarin een wereldwijde terugval in de printproductie wordt verwacht, is het bemoedigend om te zien dat digitale labels, verpakkingen en decoratie volop in de belangstelling staan. Er is substantiële groei te verwachten in de vraag naar digitaal geprinte labels en verpakkingen, aldus Smithers (Smithers, The Future of Global Print Markets to 2028. Marke overview, printing equipment markets, 2018-28) pagina 19). Ook was er vanuit de verpakkingsindustrie veel vraag naar digitaal geprint golfkarton. 
 

Productie, detailhandel, vervoer, textiel, voedingsmiddelen en dranken en logistiek zijn allemaal belangrijke factoren die van de digitale productie van labels een gangbare technologie hebben gemaakt. Veel markten die zich bezighouden met verpakkingen staan op een kantelpunt en zijn klaar voor digitale productie. 

Nu de vereisten voor labels en verpakkingen ook steeds complexer worden naarmate de gegevensvraag toeneemt en de handhaving op de wet- en regelgeving steeds strenger wordt, vertrouwt de toeleveringsketen op labelling als een essentiële bron van traceerbaarheid. 

Als Europese marktleider op het gebied van digitale labelsystemen (Infosource) zullen we de grenzen blijven verleggen om converters en al onze klanten te helpen hun printmogelijkheden te vergroten. Wij zijn van mening dat nauwere samenwerking met klanten en partners en de voortdurende inspanningen om printtechnologieën radicaal te veranderen, de komende jaren cruciaal zullen zijn.

We zijn ons ervan bewust dat wereldwijde ontwikkelingen, waaronder problemen met vraag en aanbod, gevolgen kunnen hebben voor al onze klanten. Denk hierbij aan de beschikbaarheid van printers, converters, CRD's, bedrijven, verpakkingen en etiketten.

Een ding waardoor veel organisaties en bedrijven in de nasleep van de pandemie en afgedwongen lockdown werden getroffen, was dat een aanzienlijk aantal ervaren werknemers vervroegd met pensioen ging, wat heeft bijgedragen aan het tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Daarnaast is er steeds meer behoefte aan thuiswerken. 

We verwachten echter dat onze klanten meer geld zullen uittrekken voor aantrekkelijke opleidingsprogramma's, voortdurende personeelsontwikkeling en een goede balans tussen werk en privé. Doordat onze producten gemakkelijk te gebruiken zijn voor onze klanten, worden hun vacatures aantrekkelijker voor de talenten die ze zoeken. En waarom zou u niet meer jong talent aannemen en hen zelf opleiden? Meer informatie over onze aanpak vindt u hier

In de toekomst zal Industry 5.0 nog belangrijker worden. Dit is de nieuwe fase van industrialisatie waarin mensen samenwerken met geavanceerde technologie en robots die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie om werkprocessen te verbeteren. Hiermee zal de mens weer centraal komen te staan in Industry 4.0 en zullen de veerkracht en de focus op duurzaamheid toenemen.

Wat er ook in het verschiet ligt, wij blijven ons inzetten om al onze medewerkers, klanten en partners de best mogelijke service te bieden. 
 

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Marketing

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

News

News

Betere dienstverlening voor onze klanten door een versterkte samenwerking tussen Konica Minolta België en Igepa

Konica Minolta België en Igepa breiden hun jarenlange succesvolle samenwerking uit. Vanaf 1 oktober 2024 zal Konica Minolta de servicecontracten van Igepa overnemen voor het onderhoud van productieprinters. Hierdoor zullen beide bedrijven hun...