Voorspellingen voor de label- en verpakkingsindustrie voor 2024

| 7 januari 2024

Commentaar van Sacha-Vittorio Paolucci, hoofd Industrial Print Business Development bij Konica Minolta Business Solutions Europe

In een wereld vol onzekerheid, waarin een wereldwijde terugval in de totale printproductie wordt verwacht, is het bemoedigend om te zien dat digitale labels, verpakkingen en decoratie volop in de belangstelling staan.


De behoefte aan meer automatisering en aan innovatieve end-to-end ecosystemen blijft hoog op de agenda staan. Dit zal een belangrijke drijvende kracht zijn voor belanghebbenden in de sector, zoals converters, merken en leveranciers. Een grotere focus op volledige productieworkflows in de verpakkings- en labelsector helpt converters ook om andere opties te ontdekken in een wereld vol nieuwe kansen. 

Nu de vereisten voor labels en verpakkingen steeds complexer worden naarmate de gegevensvraag toeneemt en de handhaving op de wet- en regelgeving steeds strenger wordt, vertrouwt de toeleveringsketen steeds meer op labelling als een essentiële bron van traceerbaarheid.


Klaar voor nog meer substantiële groei 


Al deze factoren wijzen erop dat de Europese markten voor digitale labels en verpakkingen – en ook de wereldwijde markten – nog meer zullen groeien. "De vraag naar digitaal geprinte verpakkingen bleef over het algemeen hoog doordat producten als labels in grote volumes werden geproduceerd en niet langer beperkt bleven tot promotiemateriaal in kleine oplagen", aldus Smithers in diens overzicht van wereldwijde markten voor printapparatuur¹. Ook was er vanuit de verpakkingsindustrie veel vraag naar digitaal geprint golfkarton.  

Productie, detailhandel, vervoer, textiel, voedingsmiddelen en dranken en logistiek zijn allemaal belangrijke factoren die van de digitale productie van labels een gangbare technologie hebben gemaakt. Veel markten die zich bezighouden met verpakkingen staan op een kantelpunt en zijn klaar voor digitale productie. 


De drankenmarkt kiest voor digitale technologie 


In de drankensector zullen klanten de komende jaren hun activiteiten exponentieel zien groeien, waarbij digitaal labelprinten wordt gecombineerd met labeldecoratie. Reliëfeffecten met vernis en folie worden steeds belangrijker bij de besluitvorming van wijnkopers. Meer informatie over de ‘wow-effecten' van deze trend van reliëf op papier vindt u hier in een speciale blog van Konica Minolta.  

Het vertrouwen in digitaal geproduceerde wijnlabels wordt ook ondersteund door deskundigen uit de sector². "In de komende vijf jaar zullen nieuwe digitale decoratietechnologieën het gebruik van kleinere oplagen stimuleren, iets wat de wijnmarkt graag omarmt", aldus het rapport van Smithers. "Met de toename van wijnen in de hogere prijsklassen wordt het voor wijnproducenten steeds belangrijker dat het label is voorzien van beveiliging, en vervalsing tegengaat."  

Mogelijkheden om vervalsing tegen te gaan, waaronder een innovatief en ultramodern maatwerkproject voor inkjet met Industrial Inkjet Ltd (IIJ), vormden een belangrijk onderdeel van onze deelname aan Labelexpo afgelopen september. Onze AccurioLabel 230-productieprinter werd geconfigureerd met de DC330Mini van Grafisk Maskinfabrik (GM). IIJ, wereldwijd erkend expert in beveiligingsprinten met UV-inkt, toonde ook andere reactieve mogelijkheden als onderdeel van de opstelling die het publiek naar onze stand trok.  


Nieuwe printmogelijkheden voor wijnmakers 


Onze vaste klant, Firus Druck, laat goed zien hoe spectaculair de groei in digitale labelproductie is geweest. De labelconverter voor lokale, nationale en internationale wijnproducenten was een van de eerste klanten van onze AccurioLabel 400, de nieuwste single-pass tonerproductieprinters in ons portfolio. U kunt het volledige verhaal hier lezen en hier bekijken op YouTube.  


Als Europese marktleider op het gebied van digitale labelprintsystemen (Infosource) zullen we de grenzen blijven verleggen om converters te helpen hun printmogelijkheden te vergroten. Wij zijn van mening dat nauwere samenwerking met klanten en partners, voortdurende inspanningen om printtechnologieën radicaal te veranderen en het verbeteren van de efficiëntie cruciaal zijn de komende jaren.  



Workflow-, software- en procesautomatisering zijn, samen met cloudoplossingen, ook belangrijke aanjagers van efficiëntie als onderdeel van het traject naar de ‘slimme fabriek'. 


Toewijding aan klanten en innovatie 


Onze niet aflatende toewijding aan klanten en innovatie kwam tot uiting op Labelexpo afgelopen september. De beurs was het perfecte platform om aan te kondigen dat we nu wereldwijd meer dan 1200 van onze AccurioLabel-productieprinters hebben geïnstalleerd. En dit is een markt die we minder dan tien jaar geleden betraden.  

Ondanks de opwaartse trend in de digitale labelproductie, zijn de algemene groeiprognoses voor de sector wat aan de lage kant. Volgens een recente marktanalyse van Finat³ zal dit ten minste tot de eerste helft van 2024 voortduren.   


Een van de opmerkelijke negatieve trends is de 'voortdurende vertraging' in de e-commerceverkoop, die de afgelopen jaren een belangrijke drijvende kracht is geweest. "De vertraging zal aanhouden nu de nawerking van de pandemie wegebt en de hoge inflatie en stijgende rente de vraag aanzienlijk afremmen", aldus het rapport.   



Ondanks dat we enorme vooruitgang hebben geboekt op de markt voor labels, erkennen we ook de grote uitdagingen waarmee onze klanten het komende jaar te maken zullen krijgen. Wij vermoeden echter dat de problemen waar zij mee te maken hebben, zoals de levering van grondstoffen, zullen afnemen. Dit ondanks een rapport van Gartner⁴ waarin wordt verwezen naar een onderzoek in 2021 waaruit bleek dat 68% van de leidinggevenden in de toeleveringsketen voortdurend te maken had met ernstige verstoringen en dat 79% van de organisaties met meer dan 500 medewerkers zich de komende jaren beter wil voorbereiden op risico's.


Onze inzet voor actieve opleidingsprogramma's 


Naast de vraag- en aanbodproblemen zijn al onze klanten, waaronder printbedrijven, converters, CRD's en grote ondernemingen, niet immuun voor andere indirecte effecten van wereldwijde ontwikkelingen. Door de pandemie en de gedwongen lockdown ging een aanzienlijk aantal ervaren medewerkers vroegtijdig met pensioen, wat het tekort aan geschoolde arbeidskrachten nog verder heeft vergroot. Bovendien zijn er steeds meer trends in de richting van thuiswerken.  

We verwachten echter dat onze klanten meer geld gaan uittrekken voor aantrekkelijke opleidingsprogramma's, voortdurende personeelsontwikkeling en een goede balans tussen werk en privé. Doordat onze producten gemakkelijk te gebruiken zijn voor onze klanten, worden hun vacatures aantrekkelijker voor de talenten die ze zoeken. En waarom zou u niet meer jong talent aannemen en hen zelf opleiden! Meer informatie over onze aanpak vindt u in deze blog⁵. 

In de toekomst zal Industry 5.0 nog belangrijker worden. Dit is de nieuwe fase van industrialisatie waarin mensen samenwerken met geavanceerde technologie en robots die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie om werkprocessen te verbeteren. Hiermee zal de mens weer centraal komen te staan in Industry 4.0 en zullen de veerkracht en de focus op duurzaamheid toenemen. 

Wat er ook in het verschiet ligt, wij blijven ons inzetten om al onze medewerkers, klanten en partners de best mogelijke service te bieden.


  
¹ Smithers, The Future of Global Print Equipment Markets to 2028. Market overview, – printing equipment markets, 2018–28, pagina 19
² 2 Smithers, The Impact on Changing Run Lengths in Packaging and Labels to 2027, pagina 146
³ Report & Analysis: The European Narrow Web Market, Finat Radar 21, Q3, pagina 4
⁴ Case Study: How Supply Chain Risk and Resilience Can Deliver Competitive Advantage, gepubliceerd in juni 2023
⁵ Konica Minolta, de blog See the Potential: Trek jong talent aan – en leid hen zelf op!  

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Marketing

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

News

News

Voorspellingen omtrent commercieel en industrieel printen voor 2024

De opmars van digitaal printen is niet te stuiten. Onderzoek toont telkens weer aan dat technologie de motor is achter groei, terwijl analoog printen terrein blijft verliezen.